Доктор Пламен Стоянов – ветеринар

Пчелите не  са само на пчеларите, те са национално богатство и опазването им е грижа не само на пчеларите но и на цялата държава .  Разбира се основната грижа е на пчеларите, те са най – заинтересовани пчелите им да са здрави и пълноценни.

Дългогодишният ми опит в опазването на пчелите от вароатозата и нозематозата, доведе до заключението, борбата с тези заболявания трябва да бъде постоянна . Пораженията, които нанасят тези две заболявания са с голям икономически ефект, загубите, които понасят пчеларите, никоя статистика не може да ги отчете.

Допускането на опаразитяване и заразяването на тези две болести, вече е грешка. Силата е в профилактиката и то профилактика постоянна, независимо от периода на развитие на пчелите.

Когато допуснем заразяване на пчелите, лечението е свързано с много труд и не винаги води до пълно оздравяване на пчелите. Знае се, че вароатозния акар, води след себе си различни вируси, които отслабват пчелната колония. Ако тя не загине, стопанския  ефект от нея ще е нулев.

Има много съвети за профилактика на тези заболявания, някои от тях са много трудоемки и със загуба на време и ресурс. Например строителната рамка, тя е един вид развъдник на  акара. Друго е, че се губи много пчелна енергия и това се отразява на медо сбора.

В моята практика съм  разработил няколко метода за профилактика на вароатозата и нозематозата. В последните две години много добри резултати се получиха с препаратите ОКСАЛИС и НОЗЕВИТ. Тези два препарата нямат странични действия и могат да се ползват при нужда и по време на медо сбора. Разбира се ефекта от НОЗЕВИТА е най добър, когато няма приток на нектар в природата.

Схема за профилактика и лечение на пчелни семейства

След втората поливана на февруари в топъл ден над 8 градуса третиране     –      ОКСАЛИС

Месец Март – третиране за НОЗЕМАТОЗА – НОЗЕВИТ 2 пъти през 10 дни

След 20 март поставяне на протоивовароатозни  ленти :

ВАРОСТОП, ВАРОТОМ, БАЙВАРОЛ , хубаво е тези препарати да се сменят, за да се избегне добиване на резистентност.

Юни  след втората половина на месеца  – В хладен ден до 25 градуса третиране  с  ОКСАЛИС

Първите дни август се поставят противовароатозни препарати – ленти

Септември, Октомври, Ноември по едно третиране с ОКСАЛИС .

Края на Октомври началото на Ноември две третирания през 10 дни с НОЗЕВИТ.

Това е ориентировъчна схема за лечение и профилактика на най – значимите заболявания при пчелите : ВАРОАТОЗА и НОЗЕМАТОЗА